За даними ЮНІСЕФ 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу, а 24% стали його жертвою. 

 

Булінг – це хвороба стосунків у групі. Важливо бачити не тільки кривдника та жертву, а й спостерігачів і дорослих – класного керівника, батьків. Для вирішення проблеми потрібні системні зміни на декількох рівнях: стосунки в родині, позиція вчителя, ставлення однолітків.

Цькування може відбуватись в різній формі:

фізичне: штурхани, побиття;

економічне: псування особистих речей, крадіжка чи вимагання грошей;

психологічне: словесні образи, ігнорування, шантажування, маніпулювання;

сексуальне: погрози та жарти на відповідну тему, образи сексуального характеру; 

кібербулінг: цькування в інтернеті, соціальних мережах, за допомогою гаджетів.

 

Підозрюєте, що дитина стала жертвою булінгу? Маємо для Вас кілька корисних порад, як діяти в такій ситуації:

-Проаналізуйте атмосферу в родині. Чи відчуває дитина себе в безпеці, чи може вона висловлювати свої думки та бажання.

-Повідомте керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, і вимагайте належного її урегулювання. Якщо не вчителю, то завучу або директору. Важливо сформувати відповідальне бачення існуючи проблеми й готовність її вирішити. Повинна бути НУЛЬОВА толерантність до насилля.

– В жодному разі не звинувачуйте дитину в тому, що її скривдили. Це лише зруйнує довіру у ваших стосунках.

– Не намагайтесь шукати рішення в зміні поведінці дитини. Це проблема групи й покладати все на плечі жертви недієво. Їй потрібен захист. Дорослі відповідають за те, щоб дітям у школі, як і у житті загалом, було безпечно. Важливо, щоб дорослі – кожен у своєму середовищі – брали на себе свою частину відповідальності.

– Поясніть дитині, до кого вона може звернутися за допомогою у разі цькування (психолог, вчителі, керівництво школи, охорона, поліція). 

– Подумайте над тим, щоб дати дитині альтернативне соціальне середовище: хобі, позашкільна активність, прогулянки з друзями. Допоможіть сформувати досвід здорових стосунків.

 

Небезпечні поради:

– “Подумай, у чому ти сам винен”.

Так ви просите капітулювати перед насильством, зрадити себе і змінитись так, як від нього вимагають.

–“Удавай що не помічаєш”.

Навчаєте відмовлятись від своїх почуттів. А також ви погоджуєтесь з цькуванням як явищем і залишає дитину віч-на-віч з нею.

-“Вчись налагоджувати стосунки”.

Об’єднує в собі ті ж приховані послання: “справляйся сам”, “я тобі не допоможу”, “скоріш за все, ти щось робиш не так”, “змінюйся і підлаштовуйся”.

-“Дай відсіч

Пропонуєте знехтувати власною безпекою (не бійся!), і озвіріти, щоб ніхто не чіпав. Підкріплюєте картину світу, що «сильний б’є слабкого».

 Після пережитого бажано звернутись до психолога